Forskjell mellom versjoner av «Vetland skole og ressurssenter for hørselshemmede»
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Vetland skole og ressurssenter for hørselshemmede''', [[Vetlandsveien]] 79, barne- og ungdomsskole ( | + | '''Vetland skole og ressurssenter for hørselshemmede''', [[Vetlandsveien]] 79, barne- og ungdomsskole samt videregående skole (1–13), tatt i bruk 1991 (ark. Stabell og Welhaven – Næss A/S). Skolen har sambruk med tvillingskolen [[Oppsal skole]]. Den er et kommunalt ressurssenter for hørselshemmede med byomfattende tilbud. Skolene Oppsal og Vetland var gjennom en omfattende rehabilitering med nybygg, ferdig 2009 (ark. Heggelund og Koxvold AS). Et nytt tilbygg sto ferdig 2019. Skolen hadde 78 elever på grunnskolenivå og 13 elever på videregående nivå i skoleåret 2023/24. Vetland har også en avdeling for utadrettet tjeneste som bistår både barn i barnehage og elever i Osloskolen. |
Døveundervisningen i Oslo startet med at det i 1915 ble opprettet en klasse for tunghørte på [[Vaterland skole]]. Året etter ble klassene for tunghørte flyttet til [[Ila skole]] – det var den eneste skolen med ledige lokaler. Lærerinne Jacobine Rye fikk ansvar for undervisningen ved ''Oslo Tunghørtskole''. Elevene skulle ha det samme pensumet i de forskjellige fag som i byens alminnelige folkeskole. De 15 elevene i hver klasse ble plassert i en halvsirkel om lærerinnen, og det ble brukt høreslange (hørerør). | Døveundervisningen i Oslo startet med at det i 1915 ble opprettet en klasse for tunghørte på [[Vaterland skole]]. Året etter ble klassene for tunghørte flyttet til [[Ila skole]] – det var den eneste skolen med ledige lokaler. Lærerinne Jacobine Rye fikk ansvar for undervisningen ved ''Oslo Tunghørtskole''. Elevene skulle ha det samme pensumet i de forskjellige fag som i byens alminnelige folkeskole. De 15 elevene i hver klasse ble plassert i en halvsirkel om lærerinnen, og det ble brukt høreslange (hørerør). |
Nåværende revisjon fra 20. mar. 2024 kl. 15:11
Vetland skole og ressurssenter for hørselshemmede, Vetlandsveien 79, barne- og ungdomsskole samt videregående skole (1–13), tatt i bruk 1991 (ark. Stabell og Welhaven – Næss A/S). Skolen har sambruk med tvillingskolen Oppsal skole. Den er et kommunalt ressurssenter for hørselshemmede med byomfattende tilbud. Skolene Oppsal og Vetland var gjennom en omfattende rehabilitering med nybygg, ferdig 2009 (ark. Heggelund og Koxvold AS). Et nytt tilbygg sto ferdig 2019. Skolen hadde 78 elever på grunnskolenivå og 13 elever på videregående nivå i skoleåret 2023/24. Vetland har også en avdeling for utadrettet tjeneste som bistår både barn i barnehage og elever i Osloskolen.
Døveundervisningen i Oslo startet med at det i 1915 ble opprettet en klasse for tunghørte på Vaterland skole. Året etter ble klassene for tunghørte flyttet til Ila skole – det var den eneste skolen med ledige lokaler. Lærerinne Jacobine Rye fikk ansvar for undervisningen ved Oslo Tunghørtskole. Elevene skulle ha det samme pensumet i de forskjellige fag som i byens alminnelige folkeskole. De 15 elevene i hver klasse ble plassert i en halvsirkel om lærerinnen, og det ble brukt høreslange (hørerør).
I skoleåret 1953/54 var det også en døveklasse på Tøyen skole for barn som kom fra kommunens barnehage for døve i Pipervika. Denne klassen ble senere overflyttet til Ila skole.
I 1974 ble hørselsklassene omorganisert til egen skole på Ila under navnet Skolen for hørselhemmede. Men skolebygningen var dårlig egnet for spesialundervisning ettersom teknologien utviklet seg, og det var dårlige forutsetninger for å gjøre bruk av teleslyngeanlegg. Det ble derfor arbeidet med planer om et nybygg for døveundervisningen. Etter flere forsinkelser ble det 1989 vedtatt å bygge en ny skole for hørselshemmede, og den nye skolen på Oppsal sto ferdig 1991. I 1993 fikk skolen navnet Vetland skole.