Forskjell mellom versjoner av «Movatn»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykart (korrektur) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Movatn,''' [[Marka (bydel)|bydel Marka]], tettsted og stasjon på [[Gjøvikbanen]] ved km 19,34, ved [[Movann|Søndre Movann]]. Stasjonen ble anlagt som militært krysningsspor i 1900, opprettet som stoppested 1927, oppgradert til stasjon 1935, fjernstyrt fra 1971, ubemannet fra 1972. Stasjonsbygningen i funkisstil (ark. NSBs arkitektkontor) ble tatt i bruk 1936, revet 1973. Ca. 2,4 km | + | '''Movatn,''' [[Marka (bydel)|bydel Marka]], tettsted og stasjon på [[Gjøvikbanen]] ved km 19,34, ved [[Movann|Søndre Movann]]. Stasjonen ble anlagt som militært krysningsspor i 1900, opprettet som stoppested 1927, oppgradert til stasjon 1935, fjernstyrt fra 1971, ubemannet fra 1972. Stasjonsbygningen i funkisstil (ark. NSBs arkitektkontor) ble tatt i bruk 1936, revet 1973. Ca. 2,4 km nordvest for stasjonen ligger [[Hansakollen]] med restene av et tysk flyvrak fra den annen verdenskrig. |
Se også [[Sørbråten (strøk)|Sørbråten]]. | Se også [[Sørbråten (strøk)|Sørbråten]]. |
Nåværende revisjon fra 11. apr. 2021 kl. 18:48
Movatn, bydel Marka, tettsted og stasjon på Gjøvikbanen ved km 19,34, ved Søndre Movann. Stasjonen ble anlagt som militært krysningsspor i 1900, opprettet som stoppested 1927, oppgradert til stasjon 1935, fjernstyrt fra 1971, ubemannet fra 1972. Stasjonsbygningen i funkisstil (ark. NSBs arkitektkontor) ble tatt i bruk 1936, revet 1973. Ca. 2,4 km nordvest for stasjonen ligger Hansakollen med restene av et tysk flyvrak fra den annen verdenskrig.
Se også Sørbråten.