Forskjell mellom versjoner av «Skøyen stasjon»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | [[Fil:Sköyen stasjon IMG 0580.JPG|miniatyr|500x500pk|''Skøyens stasjon fotografert i | + | [[Fil:Sköyen stasjon IMG 0580.JPG|miniatyr|500x500pk|''Skøyens stasjon fotografert i 2013. - Foto Bjoertvedt / Creative Commons'']] |
'''Skøyen stasjon,''' jernbanestasjon på [[Drammensbanen]] ved km 4,38, på Skøyen der [[Drammensveien]] går under jernbanelinjen, opprettet som [[Tyskestranden|Tyskestranden stasjon]] i forbindelse med åpningen av Drammensbanen 1872. Omdøpt til Bygdø stasjon 1876, og til Skøien 1903. Stasjonen hadde en stasjonsbygning i sveitserstil, tegnet av G. A. Bull. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor og elektrifiseringen av banen ble stasjonen flyttet og ny stasjonsbygning i mur oppført 1915–16, (ark. Einar Gleditsch ved NSBs arkitektkontor). | '''Skøyen stasjon,''' jernbanestasjon på [[Drammensbanen]] ved km 4,38, på Skøyen der [[Drammensveien]] går under jernbanelinjen, opprettet som [[Tyskestranden|Tyskestranden stasjon]] i forbindelse med åpningen av Drammensbanen 1872. Omdøpt til Bygdø stasjon 1876, og til Skøien 1903. Stasjonen hadde en stasjonsbygning i sveitserstil, tegnet av G. A. Bull. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor og elektrifiseringen av banen ble stasjonen flyttet og ny stasjonsbygning i mur oppført 1915–16, (ark. Einar Gleditsch ved NSBs arkitektkontor). | ||
Revisjonen fra 16. sep. 2019 kl. 17:23
Skøyen stasjon, jernbanestasjon på Drammensbanen ved km 4,38, på Skøyen der Drammensveien går under jernbanelinjen, opprettet som Tyskestranden stasjon i forbindelse med åpningen av Drammensbanen 1872. Omdøpt til Bygdø stasjon 1876, og til Skøien 1903. Stasjonen hadde en stasjonsbygning i sveitserstil, tegnet av G. A. Bull. I forbindelse med anleggelsen av dobbeltspor og elektrifiseringen av banen ble stasjonen flyttet og ny stasjonsbygning i mur oppført 1915–16, (ark. Einar Gleditsch ved NSBs arkitektkontor).
Etter åpningen av Oslotunnelen ble stasjonen styrt fra Oslo S. I forbindelse med åpningen av Gardermobanen i oktober 1998 ble stasjonen utvidet til fire spor. Skøyen fikk nye overbygde publikumsarealer og ny inngang fra Hoffsveien; den gamle stasjonsbygningen ble bevart og inkorporert i anlegget. Den nye stasjonen ble tegnet av ark. Arne Henriksen.