Forskjell mellom versjoner av «Nylandsveien»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Nylandsveien''', Sentrum, [[Sentrum (bydel)|bydel Sentrum]] og [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], fra [[Lakkegata]] | + | '''Nylandsveien''', Sentrum, [[Sentrum (bydel)|bydel Sentrum]] og [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], fra [[Lakkegata]] over [[Grønlands torg]] og sporområdet på [[Oslo Sentralstasjon]], til [[Dronning Eufemias gate]] og [[Bjørvikutstikkeren]]. Den opprinnelige Nylandsveien gikk fra [[Jernbanegata]] langs vestsiden av [[Akerselva]] til [[Nylands Verksted]], og fikk navn 1874 etter verkstedet. Dagens motorveibro ble anlagt i 1971 og førte da over Grønlands torg og jernbanesporene (Riksvei 4) til det såkalte «Bispelokket», en toplans trafikkmaskin i [[Bispegata]]. I forbindelse med utbyggingen i [[Bjørvika]] ble Bispelokket revet i 2011, og Nylandsveien ble ført ned på bakkeplan til Dronning Eufemias gate og forlenget til Bjørvikutstikkeren. |
[[Kategori:Gater]] | [[Kategori:Gater]] | ||
[[Kategori:Bydel Sentrum]] | [[Kategori:Bydel Sentrum]] | ||
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]] | [[Kategori:Bydel Gamle Oslo]] |
Revisjonen fra 24. nov. 2019 kl. 10:09
Nylandsveien, Sentrum, bydel Sentrum og Gamle Oslo, fra Lakkegata over Grønlands torg og sporområdet på Oslo Sentralstasjon, til Dronning Eufemias gate og Bjørvikutstikkeren. Den opprinnelige Nylandsveien gikk fra Jernbanegata langs vestsiden av Akerselva til Nylands Verksted, og fikk navn 1874 etter verkstedet. Dagens motorveibro ble anlagt i 1971 og førte da over Grønlands torg og jernbanesporene (Riksvei 4) til det såkalte «Bispelokket», en toplans trafikkmaskin i Bispegata. I forbindelse med utbyggingen i Bjørvika ble Bispelokket revet i 2011, og Nylandsveien ble ført ned på bakkeplan til Dronning Eufemias gate og forlenget til Bjørvikutstikkeren.