Forskjell mellom versjoner av «Grønlia (havna)»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykartm (KAT flyttet siden Grønlia til Grønlia (havna) uten å etterlate en omdirigering) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | '''Grønlia''', strandstrekning med jernbanespor og kaianlegg under [[Ekebergskråningen|Ekeberg]], [[Oslo havn]]; sagaenes Trælaborg der Simon Skolp hadde kommandoen under kampen mot Håkon Herdebrei 1161. Christian 2 møtte Mogens Gyldenstierne og Nils Lykke her til forhandlinger 13. mai 1532. 1807–24 batteri for 8 kanoner. Henrik Wergeland bodde i Grønlia 1837–39 og omtaler det som et fiskerleie. Bernhard Herre og hans foreldre måtte pga. økonomiske vanskeligheter i 1834 flytte fra byen til en av [[Alunverket]]s små stuer i Grønlia. En av familiens gamle husvenner, J. S. Welhaven, kom fortsatt av og til på besøk, og han har skildret landskapet i sin diktning. I Grønlia arrangerte også B. Herre møter mellom Welhaven og Camilla Wergeland, fra sommeren 1835 til den opprivende avskjedsscenen våren 1836. Veien fra Oslo endte blindt i Grønlia, til anlegget av [[Mosseveien|Liabrochausséen]] i 1850-årene. [[Østfoldbanen]] ble anlagt over Grønlia i 1870-årene. 1889–1904 hadde Grønlia kommunalt sjøbad. 1907–14 kom nye kaianlegg, [[Grønlikaia]] og ''Kullkaia''. | |
− | + | [[Kategori:Havna og kaiene]] | |
− | |||
− | [[ |
Revisjonen fra 16. jul. 2018 kl. 17:49
Grønlia, strandstrekning med jernbanespor og kaianlegg under Ekeberg, Oslo havn; sagaenes Trælaborg der Simon Skolp hadde kommandoen under kampen mot Håkon Herdebrei 1161. Christian 2 møtte Mogens Gyldenstierne og Nils Lykke her til forhandlinger 13. mai 1532. 1807–24 batteri for 8 kanoner. Henrik Wergeland bodde i Grønlia 1837–39 og omtaler det som et fiskerleie. Bernhard Herre og hans foreldre måtte pga. økonomiske vanskeligheter i 1834 flytte fra byen til en av Alunverkets små stuer i Grønlia. En av familiens gamle husvenner, J. S. Welhaven, kom fortsatt av og til på besøk, og han har skildret landskapet i sin diktning. I Grønlia arrangerte også B. Herre møter mellom Welhaven og Camilla Wergeland, fra sommeren 1835 til den opprivende avskjedsscenen våren 1836. Veien fra Oslo endte blindt i Grønlia, til anlegget av Liabrochausséen i 1850-årene. Østfoldbanen ble anlagt over Grønlia i 1870-årene. 1889–1904 hadde Grønlia kommunalt sjøbad. 1907–14 kom nye kaianlegg, Grønlikaia og Kullkaia.