Forskjell mellom versjoner av «Nylandsveien»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Nylandsveien''', Sentrum, [[Sentrum (bydel)|bydel Sentrum]] og [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], siden 1971 navnet på motorveibroen som | + | '''Nylandsveien''', Sentrum, [[Sentrum (bydel)|bydel Sentrum]] og [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]], siden 1971 navnet på motorveibroen som tidligere førte Riksvei 4 fra [[Bispegata]] over [[Grønlands torg]] til [[Lakkegata]] ved [[Hausmanns bru]]. Den opprinnelige Nylandsveien gikk fra [[Jernbanegata]] langs vestsiden av [[Akerselva]] til [[Nylands Verksted]], og fikk navn 1874 etter verkstedet. |
− | I forbindelse med utbyggingen i Bjørvika ble det såkalte «Bispelokket», en toplans trafikkmaskin, revet i 2011 og Nylandsveien ble ført ned på bakkeplan til Dronning Eufemias gate. | + | I forbindelse med utbyggingen i [[Bjørvika]] ble det såkalte «Bispelokket», en toplans trafikkmaskin, revet i 2011 og Nylandsveien ble ført ned på bakkeplan til [[Dronning Eufemias gate]] som en forlengelse av [[Ring 1]]. |
[[Kategori:Gater]] | [[Kategori:Gater]] | ||
[[Kategori:Bydel Sentrum]] | [[Kategori:Bydel Sentrum]] | ||
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]] | [[Kategori:Bydel Gamle Oslo]] |
Revisjonen fra 20. aug. 2018 kl. 13:32
Nylandsveien, Sentrum, bydel Sentrum og Gamle Oslo, siden 1971 navnet på motorveibroen som tidligere førte Riksvei 4 fra Bispegata over Grønlands torg til Lakkegata ved Hausmanns bru. Den opprinnelige Nylandsveien gikk fra Jernbanegata langs vestsiden av Akerselva til Nylands Verksted, og fikk navn 1874 etter verkstedet.
I forbindelse med utbyggingen i Bjørvika ble det såkalte «Bispelokket», en toplans trafikkmaskin, revet i 2011 og Nylandsveien ble ført ned på bakkeplan til Dronning Eufemias gate som en forlengelse av Ring 1.