Forskjell mellom versjoner av «Movatn»

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart
(geotag)
Linje 1: Linje 1:
'''Movatn,''' [[Marka (bydel)|bydel Marka]], tettsted og stasjon på [[Gjøvikbanen]] ved km 19,34, ved [[Movann|Søndre Movann]]. Stasjonen ble anlagt som militært krysningsspor i 1900, opprettet som stoppested 1927, oppgradert til stasjon 1935, fjernstyrt fra 1971, ubemannet fra 1972. Stasjonsbygningen i funkisstil (ark. NSBs arkitektkontor) ble tatt i bruk 1936, revet 1973.
+
'''Movatn,''' [[Marka (bydel)|bydel Marka]], tettsted og stasjon på [[Gjøvikbanen]] ved km 19,34, ved [[Movann|Søndre Movann]]. Stasjonen ble anlagt som militært krysningsspor i 1900, opprettet som stoppested 1927, oppgradert til stasjon 1935, fjernstyrt fra 1971, ubemannet fra 1972. Stasjonsbygningen i funkisstil (ark. NSBs arkitektkontor) ble tatt i bruk 1936, revet 1973. Ca. 2,4 km nordcest for stasjonen ligger [[Hansakollen]] med restene av et tysk flyvarak fra den annen verdenskrig.
  
 
Se også [[Sørbråten (strøk)|Sørbråten]].
 
Se også [[Sørbråten (strøk)|Sørbråten]].

Revisjonen fra 11. apr. 2021 kl. 18:10

Movatn, bydel Marka, tettsted og stasjon på Gjøvikbanen ved km 19,34, ved Søndre Movann. Stasjonen ble anlagt som militært krysningsspor i 1900, opprettet som stoppested 1927, oppgradert til stasjon 1935, fjernstyrt fra 1971, ubemannet fra 1972. Stasjonsbygningen i funkisstil (ark. NSBs arkitektkontor) ble tatt i bruk 1936, revet 1973. Ca. 2,4 km nordcest for stasjonen ligger Hansakollen med restene av et tysk flyvarak fra den annen verdenskrig.

Se også Sørbråten.