Forskjell mellom versjoner av «Bærumsbanen»

(Created page with "A/S, opprinnelig privateid sporveisselskap, utgått av A/S Kristiania Elektriske Sporvei 1924. Selskapet drev forstadsbanelinjene Lilleakerbanen, opprinnelig åpnet 1...")
 
Linje 1: Linje 1:
A/S,  opprinnelig privateid sporveisselskap, utgått av A/S [[Kristiania Elektriske Sporvei]] 1924. Selskapet drev forstadsbanelinjene [[Lilleakerbanen]], opprinnelig åpnet 1919 og [[Kolsåsbanen]]. Lilleakerbanen ble forlenget til Bekkestua og Haslum i 1924 og fikk da navnet Bærumsbanen. Strekningen til Kolsås var ferdig i 1930. Bærumsbanens linje ble i 1942 delt i to. Kolsåsbanen ble ført på en ny strekning fra Lysakerelven til Sørbyhaugen og fulgte Holmenkolbanens nett inn til Nationaltheatret. Lilleakerbanen fikk ny sløyfe på Jar. Fra 1937 hadde A/S Bærumsbanen også driftsansvar for Østensjøbanen, som inntil 1967 ble drevet i samtrafikk med Lilleakerbanen. Allerede i 1930-årene overtok AS Oslo Sporveier aksjemajoriteten i selskapet. Resten av selskapets aksjer ble innløst 1944, men A/S Bærumsbanen bestod formelt som aksjeselskap inntil 1971.
+
'''Bærumsbanen A/S''',  opprinnelig privateid sporveisselskap, utgått av A/S [[Kristiania Elektriske Sporvei]] 1924. Selskapet drev forstadsbanelinjene [[Lilleakerbanen]], opprinnelig åpnet 1919 og [[Kolsåsbanen]]. Lilleakerbanen ble forlenget til Bekkestua og Haslum i 1924 og fikk da navnet Bærumsbanen. Strekningen til Kolsås var ferdig i 1930. Bærumsbanens linje ble i 1942 delt i to. Kolsåsbanen ble ført på en ny strekning fra [[Lysakerelva|Lysakerelven]] til [[Sørbyhaugen (strøk)|Sørbyhaugen]] og fulgte [[Holmenkolbanen A/S|Holmenkolbanens]] nett inn til [[Nationaltheatret]]. Lilleakerbanen fikk ny sløyfe på Jar. Fra 1937 hadde A/S Bærumsbanen også driftsansvar for [[Østensjøbanen]], som inntil 1967 ble drevet i samtrafikk med Lilleakerbanen. Allerede i 1930-årene overtok [[Oslo Sporveier|AS Oslo Sporveier]] aksjemajoriteten i selskapet. Resten av selskapets aksjer ble innløst 1944, men A/S Bærumsbanen bestod formelt som aksjeselskap inntil 1971.
  
 
== Referanser i denne artikkelen ==
 
== Referanser i denne artikkelen ==
  
[[Kolsåsbanen]], [[Kristiania Elektriske Sporvei]], [[Lilleakerbanen]]
+
[[Kategori:Samferdsel]]
 
+
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
== Referanser til denne artikkelen ==
 
 
 
[[Forstadsbaner]], [[Kristiania Elektriske Sporvei]], [[Lilleakerbanen]]
 

Revisjonen fra 26. jun. 2018 kl. 19:11

Bærumsbanen A/S, opprinnelig privateid sporveisselskap, utgått av A/S Kristiania Elektriske Sporvei 1924. Selskapet drev forstadsbanelinjene Lilleakerbanen, opprinnelig åpnet 1919 og Kolsåsbanen. Lilleakerbanen ble forlenget til Bekkestua og Haslum i 1924 og fikk da navnet Bærumsbanen. Strekningen til Kolsås var ferdig i 1930. Bærumsbanens linje ble i 1942 delt i to. Kolsåsbanen ble ført på en ny strekning fra Lysakerelven til Sørbyhaugen og fulgte Holmenkolbanens nett inn til Nationaltheatret. Lilleakerbanen fikk ny sløyfe på Jar. Fra 1937 hadde A/S Bærumsbanen også driftsansvar for Østensjøbanen, som inntil 1967 ble drevet i samtrafikk med Lilleakerbanen. Allerede i 1930-årene overtok AS Oslo Sporveier aksjemajoriteten i selskapet. Resten av selskapets aksjer ble innløst 1944, men A/S Bærumsbanen bestod formelt som aksjeselskap inntil 1971.

Referanser i denne artikkelen