Kristiania Elektriske Sporvei
Kristiania Elektriske Sporvei A/S, privateid sporveisselskap, populært kalt «Blåtrikken», stiftet 1892 for anlegg og drift av elektriske sporveier i Kristiania. Det vakte betydelig oppsikt da Kristiania ble den første byen i Norden som fikk elektrisk sporvei. Første linje ble satt i drift 1894 fra Jernbanetorget via Tollbugata–Stortingsgata–Drammensveien–Briskeby–Bogstadveien til Majorstuen, med sidelinje utover Drammensveien til Skillebekk. Linjen i Drammensveien ble forlenget etappevis og nådde Skøyen i 1903. En ny linje gjennom Frognerveien til Frogner plass ble åpnet 1902. Til Jubileumsutstillingen på Frogner i 1914 lot selskapet bygge en sporforbindelse i Kirkeveien mellom Frogner plass og Majorstuen. Lilleakerbanen ble åpnet til Lilleaker i mai 1919, som en direkte forlengelse av trikkelinjen til Skøyen. Dermed hadde Blåtrikkens linjenett nådd sin største utstrekning:
Linje 1: Jernbanetorget–Briskeby–Majorstuen
Linje 2: Jernbanetorget–Frogner–Majorstuen
Linje 3: Jernbanetorget–Drammensveien–Skøyen
Linje 3L: Jernbanetorget–Skøyen–Lilleaker
Selskapets kontorer, verksted og vognhaller lå på Majorstuen, og fylte hele kvartalet mellom Slemdalsveien, Gardeveien, Trudvangveien og Harald Hårfagres gate. Fra 1912 ble det etablert betydelig samtrafikk med det andre private sporveisselskapet, «Grønntrikken» (Kristiania Sporveisselskab), som hadde linjer bl.a. til østlige og nordlige bydeler. De trikkene som ble anskaffet av disse to selskapene i årene 1909–24, skulle komme til å sette sitt preg på gatebildet i Oslo helt til 1968. Selskapets vognpark bestod i 1924 av 44 motorvogner og 77 tilhengere.
Kristiania Elektriske Sporvei ble slått sammen med Kristiania Sporveisselskab til det nydannede A/S Kristiania Sporveier 1924. Da byen skiftet navn 1925, ble selskapets navn A/S Oslo Sporveier. Ved sammenslutningen ble Lilleakerbanen skilt ut som eget selskap, under navnet A/S Bærumsbanen.