Forskjell mellom versjoner av «Jomfrubråten stasjon»

Linje 1: Linje 1:
'''Jomfrubråten stasjon,''' holdeplass på Ekebergbanen etablert i 1917, da banen ble åpnet til Sæter. I 1931 ble [[Simensbråtlinjen]] ført østover fra Jomfrubråten.   
+
'''Jomfrubråten stasjon,''' holdeplass på Ekebergbanen etablert i 1917, da banen ble åpnet til [[Sæter (strøk)|Sæter]]. I 1931 ble [[Simensbråtlinjen]] ført østover fra Jomfrubråten.   
  
Holdeplassen ble stengt i 2015 i forbindelse med oppgradering av banen fra [[Ekebergparken]] (tidligere [[Sjømannsskolen]]) til [[Holtet (strøk)|Holtet]]. Dette skulle være en midlertidig stengning frem til våren 2016, På grunn av oppgradering mellom Ekebergparken og Holtet ble Jomfrubråten holdeplass stengt i 2015 og fram til 16. april 2016. Dette skulle være en midlertidig stengning, men beboere i området fryktet en permanent nedleggelse og en aksjonskomite samlet 600 underskrifter for å beholde stoppestedet. Ved årsskiftet 2016/17 satte Ruter i gang arbeider med fjerning av holdeplassen og perrongene. Kraftige reaksjoner fra lokalmiljøet førte til at byrådet vedtok gjenåpning av holdeplassen, men grunnet høye kostnader i forbindelse med anleggelse av gangtunnel mellom perrongene. I 2019 ble holdeplasen reetablert, men bare i retning sentrum. Reisende fra sentrum må ta trikken til Sportsplassen og gå tilbake derfra. Det gamle leskuret som Ruter hadde revet, ble gjenoppført som en kopi av det opprinnelige, tegnet av Erik Glosimodt.
+
Holdeplassen ble stengt i 2015 i forbindelse med oppgradering av banen fra ''Ekebergparken stasjon'' (tidligere [[Sjømannsskolen]]) til [[Holtet (strøk)|Holtet]]. Dette skulle være en midlertidig stengning frem til våren 2016. Dette skulle være en midlertidig stengning, men beboere i området fryktet en permanent nedleggelse og en aksjonskomite samlet inn 600 underskrifter for å beholde stoppestedet. Ved årsskiftet 2016/17 satte Ruter imidlertid i gang arbeider med fjerning av holdeplassen og perrongene. Kraftige reaksjoner fra lokalmiljøet førte til at byrådet vedtok gjenåpning av holdeplassen, men grunnet høye kostnader i forbindelse med anleggelse av en ny gangtunnel mellom perrongene, noe man ikke hadde hatt tidligere, ble kun perrongen på nedadgående spor gjenoppbygd. I 2019 ble holdeplasen reetablert, men bare i retning sentrum. Reisende fra sentrum må ta trikken til Sportsplassen og gå tilbake derfra. Det gamle leskuret som Ruter hadde revet, ble gjenoppført som en kopi av det opprinnelige, tegnet av Erik Glosimodt.
 +
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
 +
[[Kategori:Stasjoner]]
 +
[[Kategori:Bydel Nordstrand]]

Revisjonen fra 9. mar. 2021 kl. 17:21

Jomfrubråten stasjon, holdeplass på Ekebergbanen etablert i 1917, da banen ble åpnet til Sæter. I 1931 ble Simensbråtlinjen ført østover fra Jomfrubråten.

Holdeplassen ble stengt i 2015 i forbindelse med oppgradering av banen fra Ekebergparken stasjon (tidligere Sjømannsskolen) til Holtet. Dette skulle være en midlertidig stengning frem til våren 2016. Dette skulle være en midlertidig stengning, men beboere i området fryktet en permanent nedleggelse og en aksjonskomite samlet inn 600 underskrifter for å beholde stoppestedet. Ved årsskiftet 2016/17 satte Ruter imidlertid i gang arbeider med fjerning av holdeplassen og perrongene. Kraftige reaksjoner fra lokalmiljøet førte til at byrådet vedtok gjenåpning av holdeplassen, men grunnet høye kostnader i forbindelse med anleggelse av en ny gangtunnel mellom perrongene, noe man ikke hadde hatt tidligere, ble kun perrongen på nedadgående spor gjenoppbygd. I 2019 ble så holdeplasen reetablert, men bare i retning sentrum. Reisende fra sentrum må nå ta trikken til Sportsplassen og gå tilbake derfra. Det gamle leskuret som Ruter hadde revet, ble gjenoppført som en kopi av det opprinnelige, tegnet av Erik Glosimodt.