Forskjell mellom versjoner av «Liadalen»

 
Linje 1: Linje 1:
'''Liadalen''', [[Ljanselva|Ljanselvas]] dalføre mellom krysningen av [[Østfoldbanen]] i kulvert vest for [[Kronveien]] til Ljanselvas møte med [[Lusetjernbekken]], ved elvekneet nær [[E 18|E 18.]] Liadalen ble fra 1879 krysset av Østfoldbanen i høybro 36 m over dalbunnen ([[Ljansbroen]]). Denne traseen ble nedlagt i 1925 da dobbeltsporet forbi [[Hauketo (strøk)|Hauketo]] ble åpnet. Broen ble sprengt i 1929. I Liadalen lå i siste halvdel av 1800-tallet [[Ljabrodalens Krudtmølle]].  
+
'''Liadalen''', [[Ljanselva|Ljanselvas]] dalføre mellom krysningen av [[Østfoldbanen]] i kulvert vest for [[Kronveien]] til Ljanselvas tidligere møte med [[Lusetjernbekken]], ved elvekneet nær [[E 18|E 18.]] Liadalen ble fra 1879 krysset av ''Smaalensbanen'' i høybro 36 m over dalbunnen ([[Ljansbroen]]). Denne traseen ble nedlagt i 1925 da dobbeltsporet forbi [[Hauketo (strøk)|Hauketo]] ble åpnet. Broen ble sprengt i 1929. I Liadalen lå i siste halvdel av 1800-tallet [[Ljabrodalens Krudtmølle]].
  
Liadalen har en rik fauna og flora, og i dalen lå gårdene [[Ljan gård|Øvre og Nedre Ljan]]. I nedre del av dalen ligger Ljan idrettsanlegg («Hallagerbanen»). Like nedenfor dette forsvinner Ljanselva i en kulvert og renner ikke i dagen igjen før munningen i [[Fiskevollbukta]]; vannet som renner i elvas gamle løp til Fiskevollbukta, er fra tilløpet Lusetjernbekken.
+
Liadalen har en rik fauna og flora, og i dalen lå gårdene [[Ljan gård|Øvre og Nedre Ljan]]. I nedre del av dalen ligger Ljan idrettsanlegg («Hallagerbanen»). Like ovenfor dette forsvinner Ljanselva i en kulvert og renner ikke i dagen igjen før munningen i [[Fiskevollbukta]]; vannet som renner i den nederste delen av elvas gamle løp til Fiskevollbukta, er fra tilløpet Lusetjernbekken.    
  
 
[[Kategori:Daler]]
 
[[Kategori:Daler]]
 
[[Kategori:Elver og bekker]]
 
[[Kategori:Elver og bekker]]

Nåværende revisjon fra 11. des. 2020 kl. 13:25

Liadalen, Ljanselvas dalføre mellom krysningen av Østfoldbanen i kulvert vest for Kronveien til Ljanselvas tidligere møte med Lusetjernbekken, ved elvekneet nær E 18. Liadalen ble fra 1879 krysset av Smaalensbanen i høybro 36 m over dalbunnen (Ljansbroen). Denne traseen ble nedlagt i 1925 da dobbeltsporet forbi Hauketo ble åpnet. Broen ble sprengt i 1929. I Liadalen lå i siste halvdel av 1800-tallet Ljabrodalens Krudtmølle.

Liadalen har en rik fauna og flora, og i dalen lå gårdene Øvre og Nedre Ljan. I nedre del av dalen ligger Ljan idrettsanlegg («Hallagerbanen»). Like ovenfor dette forsvinner Ljanselva i en kulvert og renner ikke i dagen igjen før munningen i Fiskevollbukta; vannet som renner i den nederste delen av elvas gamle løp til Fiskevollbukta, er fra tilløpet Lusetjernbekken.