Forskjell mellom versjoner av «Lodalen»
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''Lodalen''', også kalt ''Loelvdalen'', dalsøkket vest for [[Ekebergskråningen|Ekeberg]] nordover fra [[Loenga]]. Navn etter [[Loelva]] ([[Alnaelva|Alna]]). Jernbanespor, NSBs bygninger. Bro over dalen i [[Dyvekes vei]] ([[Dyvekes bru]]). En 379 m lang vognhall med servicebygg ble tatt i bruk 1989 (ved NSBs arkitektkontor, tildelt Betongelementprisen 1989). Lodalsbruene går over dalen mellom [[Vålerenga (strøk)|Vålerenga]] og [[Ekebergtunnelen]]. Øst for disse ligger boligområdet [[Kværnerbyen]]. | '''Lodalen''', også kalt ''Loelvdalen'', dalsøkket vest for [[Ekebergskråningen|Ekeberg]] nordover fra [[Loenga]]. Navn etter [[Loelva]] ([[Alnaelva|Alna]]). Jernbanespor, NSBs bygninger. Bro over dalen i [[Dyvekes vei]] ([[Dyvekes bru]]). En 379 m lang vognhall med servicebygg ble tatt i bruk 1989 (ved NSBs arkitektkontor, tildelt Betongelementprisen 1989). Lodalsbruene går over dalen mellom [[Vålerenga (strøk)|Vålerenga]] og [[Ekebergtunnelen]]. Øst for disse ligger boligområdet [[Kværnerbyen]]. | ||
− | [[Kategori: | + | [[Kategori:Daler]] |
[[Kategori:Broer]] | [[Kategori:Broer]] | ||
[[Kategori:Jernbane]] | [[Kategori:Jernbane]] |
Revisjonen fra 26. aug. 2018 kl. 12:27
Lodalen, også kalt Loelvdalen, dalsøkket vest for Ekeberg nordover fra Loenga. Navn etter Loelva (Alna). Jernbanespor, NSBs bygninger. Bro over dalen i Dyvekes vei (Dyvekes bru). En 379 m lang vognhall med servicebygg ble tatt i bruk 1989 (ved NSBs arkitektkontor, tildelt Betongelementprisen 1989). Lodalsbruene går over dalen mellom Vålerenga og Ekebergtunnelen. Øst for disse ligger boligområdet Kværnerbyen.