Forskjell mellom versjoner av «Blixtunnelen»
| (Én mellomliggende revisjon av en annen bruker er ikke vist) | |||
| Linje 1: | Linje 1: | ||
| − | '''Blixtunnelen,''' jernbanetunnel på [[Follobanen]] fra [[Gamlebyen (strøk)|Gamlebyen]] til Ski i Nordre Follo, påbegynt 2015 og | + | '''Blixtunnelen,''' jernbanetunnel på [[Follobanen]] fra [[Gamlebyen (strøk)|Gamlebyen]] til Ski i Nordre Follo, påbegynt 2015 og ferdig 2022. Blixtunnelen har to separate løp og er den lengste jernbanetunnelen i Norden med 19,5 km. 18,5 km av tunnelen gjennom [[Ekebergåsen]] ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Totalt kostet tunnelen 36,8 milliarder kroner, Norges dyreste samferdselsprosjekt (per 2022). |
| − | Tunnelen er oppkalt etter arkitekt Peter Andreas Blix (1831–1901), som var arkitekt ved jernbanene og tegnet stasjonsbygninger til [[Østfoldbanen]], deriblant [[Bekkelaget stasjon]]. Han foretok også oppmålinger av bygningsrester fra det gamle Oslo (bl.a. [[Nonneseter]]) som kom for dagen under anlegget av Østfoldbanen. Etter dette engasjerte Blix seg som en av pionerene innenfor norsk fortidsvern. | + | Tunnelen er oppkalt etter arkitekt Peter Andreas Blix (1831–1901), som var arkitekt ved jernbanene og tegnet stasjonsbygninger til [[Østfoldbanen]], deriblant [[Bekkelaget stasjon]]. Han foretok også oppmålinger av bygningsrester fra det gamle Oslo (bl.a. [[Nonneseter]]) som kom for dagen under anlegget av Østfoldbanen. Etter dette engasjerte Blix seg som en av pionerene innenfor norsk fortidsvern. |
| − | |||
[[Kategori:Tunneler]] | [[Kategori:Tunneler]] | ||
| − | |||
Nåværende revisjon fra 13. mai 2025 kl. 08:18
Blixtunnelen, jernbanetunnel på Follobanen fra Gamlebyen til Ski i Nordre Follo, påbegynt 2015 og ferdig 2022. Blixtunnelen har to separate løp og er den lengste jernbanetunnelen i Norden med 19,5 km. 18,5 km av tunnelen gjennom Ekebergåsen ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Totalt kostet tunnelen 36,8 milliarder kroner, Norges dyreste samferdselsprosjekt (per 2022).
Tunnelen er oppkalt etter arkitekt Peter Andreas Blix (1831–1901), som var arkitekt ved jernbanene og tegnet stasjonsbygninger til Østfoldbanen, deriblant Bekkelaget stasjon. Han foretok også oppmålinger av bygningsrester fra det gamle Oslo (bl.a. Nonneseter) som kom for dagen under anlegget av Østfoldbanen. Etter dette engasjerte Blix seg som en av pionerene innenfor norsk fortidsvern.