Forskjell mellom versjoner av «Sydhavna»
(13 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 3: | Linje 3: | ||
Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se [[Fjordbyen]]. | Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se [[Fjordbyen]]. | ||
− | Aktiviteten i Sydhavna omfatter bl.a. containervirksomhet, lagring og distribusjon av petroleumsprodukter, håndtering av tørrbulk, import av biler og generell transport/spedisjon. Sydhavna har Norges største containerhavn, mens tankanlegget i Ekebergåsen og oljehavna på Sjursøya forsyner rundt 40 prosent av Norges drivstofforbruk samt alt av flydrivstoff til Oslo lufthavn. Den store mengden farlig gods som oppbevares og transporteres i området har ført til sikkerhetsmessige utfordringer. | + | Aktiviteten i Sydhavna omfatter bl.a. containervirksomhet, lagring og distribusjon av petroleumsprodukter, håndtering av tørrbulk, import av biler og generell transport/spedisjon. Sydhavna har Norges største containerhavn, mens tankanlegget i [[Ekebergåsen]] og oljehavna på Sjursøya forsyner rundt 40 prosent av Norges drivstofforbruk samt alt av flydrivstoff til Oslo lufthavn. Den store mengden farlig gods som oppbevares og transporteres i området har ført til sikkerhetsmessige utfordringer. |
− | [[Kategori:Havna | + | [[Kategori:Havna]] |
− | [[ | + | |
+ | [[Fil: Sydhavna.jpg|center|miniatyr|1200x1050px|Foto:Luftfoto over Oslo sett fra syd. Til høyre i bildet ser man Sydhavna: Grønlia, Kongshavn, Ormsundkaia og mer. Foto: Harald Valderhaug/Oslo Havn]] |
Nåværende revisjon fra 23. nov. 2021 kl. 13:24
Sydhavna, betegnelse på de sørlige områder av Oslo havn, dvs. områdene sør for Grønlia: Kongshavn, Sjursøya, Kneppeskjærutstikkeren, Søndre Bekkelagskai og Ormsundkaia.
Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se Fjordbyen.
Aktiviteten i Sydhavna omfatter bl.a. containervirksomhet, lagring og distribusjon av petroleumsprodukter, håndtering av tørrbulk, import av biler og generell transport/spedisjon. Sydhavna har Norges største containerhavn, mens tankanlegget i Ekebergåsen og oljehavna på Sjursøya forsyner rundt 40 prosent av Norges drivstofforbruk samt alt av flydrivstoff til Oslo lufthavn. Den store mengden farlig gods som oppbevares og transporteres i området har ført til sikkerhetsmessige utfordringer.