Forskjell mellom versjoner av «Follobanen»
Linje 3: | Linje 3: | ||
[[Blixtunnelen]] er Nordens lengste jernbanetunnel. 18,5 km av tunnelen gjennom Ekebergåsen ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Riggområdet for produksjon av Blixtunnelen er på [[Åsland (plass)|Åsland]] i Oslo. Inngående [[Østfoldbanen|Østfoldbane]] får en egen tunnel som heter «Kongshavntunnelen.» | [[Blixtunnelen]] er Nordens lengste jernbanetunnel. 18,5 km av tunnelen gjennom Ekebergåsen ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Riggområdet for produksjon av Blixtunnelen er på [[Åsland (plass)|Åsland]] i Oslo. Inngående [[Østfoldbanen|Østfoldbane]] får en egen tunnel som heter «Kongshavntunnelen.» | ||
[[Kategori:Jernbane]] | [[Kategori:Jernbane]] | ||
− |
Nåværende revisjon fra 20. mai 2021 kl. 10:49
Follobanen, jernbaneprosjekt med bygging av dobbeltspor mellom Oslo og Ski og nytt kollektivknutepunkt i Ski. Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør-øst for Oslo. Total lengde 22 km. Første del av Ski stasjon ble åpnet for trafikk 24. august 2020. Det planlegges å starte trafikk fra hele den nye stasjonen og gjennom den 19,5 km lange «Blixtunnelen» fra desember 2022. Ved Oslo S bygges de nye sporene til tog som skal ha Oslo S som endestasjon eller som skal kjøre gjennom stasjonsområdet. I Gamlebyen mellom Oslo S og Ekebergåsen er 7 jernbanespor lagt i en ny 600 m lang tunnel under Middelalderparken.
Blixtunnelen er Nordens lengste jernbanetunnel. 18,5 km av tunnelen gjennom Ekebergåsen ble boret med fire tunnelboremaskiner (TBM). Riggområdet for produksjon av Blixtunnelen er på Åsland i Oslo. Inngående Østfoldbane får en egen tunnel som heter «Kongshavntunnelen.»