Forskjell mellom versjoner av «Grønlia (havna)»
Denne artikkelen omtaler et sted
Åpne i Oslo bykartLinje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Grønlia''', strandstrekning med jernbanespor og kaianlegg under [[Ekebergskråningen|Ekeberg]], [[Oslo havn]] | + | '''Grønlia''', strandstrekning med jernbanespor og kaianlegg under [[Ekebergskråningen|Ekeberg]], del av [[Oslo havn]]. |
+ | |||
+ | Grønlia er sagaenes [[Trælaborg]], der Simon Skolp hadde kommandoen under kampen mot Håkon Herdebrei 1161. Christian 2 møtte Mogens Gyldenstierne og Nils Lykke her til forhandlinger 13. mai 1532. 1807–24 var det her batteri for 8 kanoner. Henrik Wergeland bodde i Grønlia 1837–39 og omtaler det som et fiskerleie. Bernhard Herre og hans foreldre måtte pga. økonomiske vanskeligheter i 1834 flytte fra byen til en av [[Alunverket]]s små stuer i Grønlia. En av familiens gamle husvenner, J. S. Welhaven, kom fortsatt av og til på besøk, og han har skildret landskapet i sin diktning. I Grønlia arrangerte også Bernhard Herre møter mellom Welhaven og Camilla Wergeland fra sommeren 1835 til den opprivende avskjedsscenen våren 1836. | ||
+ | |||
+ | Veien fra byen endte blindt i Grønlia, frem til anlegget av [[Mosseveien|Liabrochausséen]] i 1850-årene. [[Østfoldbanen]] ble anlagt over Grønlia i 1870-årene. 1889–1904 hadde Grønlia kommunalt sjøbad. 1907–14 kom nye kaianlegg, [[Grønlikaia]] og ''Kullkaia''. | ||
+ | |||
+ | Grønlia er nå del av [[Fjordbyen]], området lenger sør er fortsatt havneområde ([[Sydhavna]]). | ||
[[Kategori:Strøk]] | [[Kategori:Strøk]] | ||
[[Kategori:Havna]] | [[Kategori:Havna]] | ||
[[Kategori:Fjordbyen]] | [[Kategori:Fjordbyen]] |
Revisjonen fra 26. jan. 2019 kl. 14:25
Grønlia, strandstrekning med jernbanespor og kaianlegg under Ekeberg, del av Oslo havn.
Grønlia er sagaenes Trælaborg, der Simon Skolp hadde kommandoen under kampen mot Håkon Herdebrei 1161. Christian 2 møtte Mogens Gyldenstierne og Nils Lykke her til forhandlinger 13. mai 1532. 1807–24 var det her batteri for 8 kanoner. Henrik Wergeland bodde i Grønlia 1837–39 og omtaler det som et fiskerleie. Bernhard Herre og hans foreldre måtte pga. økonomiske vanskeligheter i 1834 flytte fra byen til en av Alunverkets små stuer i Grønlia. En av familiens gamle husvenner, J. S. Welhaven, kom fortsatt av og til på besøk, og han har skildret landskapet i sin diktning. I Grønlia arrangerte også Bernhard Herre møter mellom Welhaven og Camilla Wergeland fra sommeren 1835 til den opprivende avskjedsscenen våren 1836.
Veien fra byen endte blindt i Grønlia, frem til anlegget av Liabrochausséen i 1850-årene. Østfoldbanen ble anlagt over Grønlia i 1870-årene. 1889–1904 hadde Grønlia kommunalt sjøbad. 1907–14 kom nye kaianlegg, Grønlikaia og Kullkaia.
Grønlia er nå del av Fjordbyen, området lenger sør er fortsatt havneområde (Sydhavna).