Forskjell mellom versjoner av «Grønlia (havna)»

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart
Linje 5: Linje 5:
 
Veien fra byen endte blindt i Grønlia, frem til anlegget av [[Mosseveien|Liabrochausséen]] i 1850-årene. [[Østfoldbanen]] ble anlagt over Grønlia i 1870-årene. 1889–1904 hadde Grønlia kommunalt sjøbad. 1907–14 kom nye kaianlegg, [[Grønlikaia]] og ''Kullkaia''.
 
Veien fra byen endte blindt i Grønlia, frem til anlegget av [[Mosseveien|Liabrochausséen]] i 1850-årene. [[Østfoldbanen]] ble anlagt over Grønlia i 1870-årene. 1889–1904 hadde Grønlia kommunalt sjøbad. 1907–14 kom nye kaianlegg, [[Grønlikaia]] og ''Kullkaia''.
  
Midt på dagen 17. august 1945 skjedde en voldsom eksplosjon ved Grønlikaia i forbindelse med lasting av tysk ammunisjon fra jernbanevogner over i en lekter.
+
17. august 1945 skjedde en voldsom eksplosjon ved Grønlikaia i forbindelse med lasting av tysk ammunisjon fra jernbanevogner over i en lekter, – se [[Grønlikaia]].
  
 
Grønlia er nå del av [[Fjordbyen]], området lenger sør er fortsatt havneområde ([[Sydhavna]]).
 
Grønlia er nå del av [[Fjordbyen]], området lenger sør er fortsatt havneområde ([[Sydhavna]]).

Revisjonen fra 27. des. 2019 kl. 14:00

Grønlia, strandstrekning med jernbanespor og kaianlegg under Ekeberg, del av Oslo havn.

Grønlia er sagaenes Trælaborg, der Simon Skolp hadde kommandoen under kampen mot Håkon Herdebrei 1161. Christian 2 møtte Mogens Gyldenstierne og Nils Lykke her til forhandlinger 13. mai 1532. 1807–24 var det her batteri for 8 kanoner. Henrik Wergeland bodde i Grønlia 1837–39 og omtaler det som et fiskerleie. Bernhard Herre og hans foreldre måtte pga. økonomiske vanskeligheter i 1834 flytte fra byen til en av Alunverkets små stuer i Grønlia. En av familiens gamle husvenner, J. S. Welhaven, kom fortsatt av og til på besøk, og han har skildret landskapet i sin diktning. I Grønlia arrangerte også Bernhard Herre møter mellom Welhaven og Camilla Wergeland fra sommeren 1835 til den opprivende avskjedsscenen våren 1836.

Veien fra byen endte blindt i Grønlia, frem til anlegget av Liabrochausséen i 1850-årene. Østfoldbanen ble anlagt over Grønlia i 1870-årene. 1889–1904 hadde Grønlia kommunalt sjøbad. 1907–14 kom nye kaianlegg, Grønlikaia og Kullkaia.

17. august 1945 skjedde en voldsom eksplosjon ved Grønlikaia i forbindelse med lasting av tysk ammunisjon fra jernbanevogner over i en lekter, – se Grønlikaia.

Grønlia er nå del av Fjordbyen, området lenger sør er fortsatt havneområde (Sydhavna).