Forskjell mellom versjoner av «Ljabruveien»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Ljabruveien''', [[Ljan (strøk)|Ljan]]–[[Klemetsrud (strøk)|Klemetsrud]], [[Nordstrand (bydel)|bydel Nordstrand]] og [[Søndre Nordstrand (bydel)|Søndre Nordstrand]], fra [[Mosseveien]] forbi [[Ljabru gård]] til [[Enebakkveien]] ved [[Klemetsrud (strøk)|Klemetsrud]]. Navnet vedtatt 1929. Veien ble anlagt i | + | '''Ljabruveien''', [[Ljan (strøk)|Ljan]]–[[Klemetsrud (strøk)|Klemetsrud]], [[Nordstrand (bydel)|bydel Nordstrand]] og [[Søndre Nordstrand (bydel)|Søndre Nordstrand]], fra [[Mosseveien]] forbi [[Ljabru gård]] til [[Enebakkveien]] ved [[Klemetsrud (strøk)|Klemetsrud]]. Navnet vedtatt 1929. Veien ble anlagt i 1848–50, og het Ljabrochausséen frem til navneendringen. Veien ble anlagt for å avlaste den kuperte Frederikhaldske kongevei over [[Ekeberg (strøk)|Ekeberg]]. Den var den første makadamiserte vei i Norge, en veibyggingsteknikk utviklet av den skotske veiingeniøren John Loudon McAdam (1756–1836) rundt 1820. Teknikken innebærer en lagvis oppbygging av veidekket med grovere stein nederst og finere lag oppover og med den fine veigrusen øverst. 1929–41 var Ljabruveien også navn på den nåværende [[Mosseveien]] fra [[Gamlebyen (strøk)|Gamlebyen]] til Ljabruveien. Der veien går under [[Østfoldbanen]] litt nord for [[Ljan stasjon]] og hvor veien [[Vestlia]] tar av, står et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]] til minne om Ljabrochausséen. |
''Bygninger m.m.:'' | ''Bygninger m.m.:'' | ||
Linje 19: | Linje 19: | ||
[[Kategori:Bydel Nordstrand]] | [[Kategori:Bydel Nordstrand]] | ||
[[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]] | [[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]] | ||
+ | [[Kategori:Blå skilt]] |
Revisjonen fra 6. mai 2018 kl. 16:31
Ljabruveien, Ljan–Klemetsrud, bydel Nordstrand og Søndre Nordstrand, fra Mosseveien forbi Ljabru gård til Enebakkveien ved Klemetsrud. Navnet vedtatt 1929. Veien ble anlagt i 1848–50, og het Ljabrochausséen frem til navneendringen. Veien ble anlagt for å avlaste den kuperte Frederikhaldske kongevei over Ekeberg. Den var den første makadamiserte vei i Norge, en veibyggingsteknikk utviklet av den skotske veiingeniøren John Loudon McAdam (1756–1836) rundt 1820. Teknikken innebærer en lagvis oppbygging av veidekket med grovere stein nederst og finere lag oppover og med den fine veigrusen øverst. 1929–41 var Ljabruveien også navn på den nåværende Mosseveien fra Gamlebyen til Ljabruveien. Der veien går under Østfoldbanen litt nord for Ljan stasjon og hvor veien Vestlia tar av, står et av Oslo Byes Vels blå skilt til minne om Ljabrochausséen.
Bygninger m.m.:
21. Nyrenessansebygning oppført i 1890-årene med stor glassveranda.
39. Ljan stasjon.
53. Gammel trebygning fra 1878, har vært skysstasjon og senere møtelokaler, severingssted og privatbolig.
87. Murvilla i Rhinlandstil oppført 1882.
90. Ljabru gård.