Forskjell mellom versjoner av «Ljanshøiden»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | '''Ljanshøiden''', eiendendom ved [[Ljabruveien]] 53 med en trebygning fra 1878, opprinnelig oppført på eiendommen som offentlig skysstasjon, ''Ljans Skydsstation.'' På denne tiden ble Smaalensbanen ([[Østfoldbanen]]) bygd, og tanken var å knytte landeveistrafikken sammen med jernbanen ved [[Ljan stasjon]]. Da dobbeltsporet ble anlagt i 1917, ble skyssstasjonshuset flyttet 56 m nordeover ved hjeltp av taljer og donkraft. De som drev skysstasjonen fikk offentlig støtte for å holde hester og frakte de reisende. På skysstasjonen var det restaurant og møtelokale med underholdning og ølservering, noe som ofte førte til fyll og slåsskamper, slik at politiet måtte tilkalles. Dette ønsket Ljans Vel å få en slutt på, og rundt 1907 ble ølsalget stanset. Skysstasjonen ble nedlagt i 1924, og huset har deretter vært brukt som privatbolig. Det er markert med et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]]. | + | '''Ljanshøiden''', eiendendom ved [[Ljabruveien]] 53 med en trebygning fra 1878, opprinnelig oppført på eiendommen som offentlig skysstasjon, ''Ljans Skydsstation.'' Stasjonen ble startet etter at Ljabrochausseen var ført fra [[Oslo Hospital]] til [[Ljabru gård]] og videre til [[Klemetsrud gård|Klemetsrud]] (1850), Prinsdal skysstasjon var nedlagt (1862) og [[Enebakkveien]] ble anlagt i 1862 i forlengelse av Ljabruveien til [[Klemetsrud skole]] i retning av Enebakk. Fra Ljanshøiden kunne man kjøpe seg skyss til Lille Stensrud. |
+ | |||
+ | På denne tiden ble Smaalensbanen ([[Østfoldbanen]]) bygd, og tanken var å knytte landeveistrafikken sammen med jernbanen ved [[Ljan stasjon]]. Da dobbeltsporet ble anlagt i 1917, ble skyssstasjonshuset flyttet 56 m nordeover ved hjeltp av taljer og donkraft. De som drev skysstasjonen fikk offentlig støtte for å holde hester og frakte de reisende. På skysstasjonen var det restaurant og møtelokale med underholdning og ølservering, noe som ofte førte til fyll og slåsskamper, slik at politiet måtte tilkalles. Dette ønsket Ljans Vel å få en slutt på, og rundt 1907 ble ølsalget stanset. Skysstasjonen ble nedlagt i 1924, og huset har deretter vært brukt som privatbolig. Det er markert med et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]]. |
Revisjonen fra 28. mar. 2020 kl. 17:35
Ljanshøiden, eiendendom ved Ljabruveien 53 med en trebygning fra 1878, opprinnelig oppført på eiendommen som offentlig skysstasjon, Ljans Skydsstation. Stasjonen ble startet etter at Ljabrochausseen var ført fra Oslo Hospital til Ljabru gård og videre til Klemetsrud (1850), Prinsdal skysstasjon var nedlagt (1862) og Enebakkveien ble anlagt i 1862 i forlengelse av Ljabruveien til Klemetsrud skole i retning av Enebakk. Fra Ljanshøiden kunne man kjøpe seg skyss til Lille Stensrud.
På denne tiden ble Smaalensbanen (Østfoldbanen) bygd, og tanken var å knytte landeveistrafikken sammen med jernbanen ved Ljan stasjon. Da dobbeltsporet ble anlagt i 1917, ble skyssstasjonshuset flyttet 56 m nordeover ved hjeltp av taljer og donkraft. De som drev skysstasjonen fikk offentlig støtte for å holde hester og frakte de reisende. På skysstasjonen var det restaurant og møtelokale med underholdning og ølservering, noe som ofte førte til fyll og slåsskamper, slik at politiet måtte tilkalles. Dette ønsket Ljans Vel å få en slutt på, og rundt 1907 ble ølsalget stanset. Skysstasjonen ble nedlagt i 1924, og huset har deretter vært brukt som privatbolig. Det er markert med et av Oslo Byes Vels blå skilt.