Forskjell mellom versjoner av «Sydhavna»
m (Tilbakestilte endringer av Astrid (brukerdiskusjon) til siste versjon av Øyvind) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | ''' | + | '''Sydhavna,''' betegnelse på de sørlige områder av [[Oslo havn]], dvs. områdene sør for [[Grønlia (havna)|Grønlia]]: [[Kongshavn]], [[Sjursøya]], [[Kneppeskjærutstikkeren]], [[Bekkelagskaiene|Søndre Bekkelagskai]] og [[Ormsundkaia]]. |
Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se [[Fjordbyen]]. | Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se [[Fjordbyen]]. |
Revisjonen fra 25. mai 2021 kl. 08:15
Sydhavna, betegnelse på de sørlige områder av Oslo havn, dvs. områdene sør for Grønlia: Kongshavn, Sjursøya, Kneppeskjærutstikkeren, Søndre Bekkelagskai og Ormsundkaia.
Bystyret vedtok i 2009 at Sydhavna skal etableres som Oslos permanente havn. All container- og godstrafikk er deretter flyttet dit. Resten av havneområdene er blitt reservert for byutvikling, se Fjordbyen.
Aktiviteten i Sydhavna omfatter bl.a. containervirksomhet, lagring og distribusjon av petroleumsprodukter, håndtering av tørrbulk, import av biler og generell transport/spedisjon. Sydhavna har Norges største containerhavn, mens tankanlegget i Ekebergåsen og oljehavna på Sjursøya forsyner rundt 40 prosent av Norges drivstofforbruk samt alt av flydrivstoff til Oslo lufthavn. Den store mengden farlig gods som oppbevares og transporteres i området har ført til sikkerhetsmessige utfordringer.