Sinsenkrysset
Sinsenkrysset, flerplanskryss som forbinder Ring 3 (Store Ringvei, rv. 150) med Trondheimsveien (rv. 4). Ring 3 og Trondheimsveien har hvert sitt plan i krysset, med rundkjøring for av- og påkjøring i «mellometasjen». Anlegget er Oslos og landets kanskje mest berømte og beryktede veikryss. Det er Norges mest traffikerte kryss med om lag 100 000 kjøretøyer hvert døgn. Tidligere gikk trikken under rundkjøringen til vendesløyfen i Muselunden; trikken er nå lagt litt vestenfor krysset og går under Ring 3. I 2006 åpnet T-baneringen med trasé under krysset og Sinsen stasjon inntil på vestsiden.
Sinsenkrysset markerer grensen mellom bydelene Sagene, Grünerløkka, Bjerke og Nordre Aker. «Sinsenkrysset» er også blitt et begrep i norsk distriktspolitikk, der «Oslo-folk» ble beskyldt for ikke å vite noe om eller bry seg noe om det som skjedde «nord for Sinsenkrysset». Uttrykket dukket opp i revyer i 1960-årene. Denne bruken av begrepet Sinsenkrysset har trolig sammenheng med at den tidligere innfartsveien fra nord endte her (før E 6 ble lagt gjennom Djupdalen).
Historikk
Sinsenkrysset var et trafikknutepunkt allerede på 1800-tallet. Den første rundkjøringen ble bygd i 1957. Men alt i 1962, da Ring 3 ble åpnet som firefelts vei fra Økern til Sinsenkrysset, var kapasiteten i krysset sprengt. Gjennom 1960-årene var Sinsenkrysset en av byens mest beryktede flaskehalser. Trondheimsveien ble lagt i bro over krysset i 1970. I 1992 ble trikketraseen omlagt, og i 1994 ble Ring 3 lagt i lokk under rundkjøringen.