Forskjell mellom versjoner av «Jomfrubråten stasjon»

(Ny side: '''Jomfrubråten stasjon,''' holdeplass på Ekebergbanen etablert i 1917, da banen ble åpnet til Sæter. I 1931 ble Simensbråtlinjen ført østover fra Jomfrubråten. Holdeplassen…)
 
 
(6 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''Jomfrubråten stasjon,''' holdeplass på Ekebergbanen etablert i 1917, da banen ble åpnet til Sæter. I 1931 ble [[Simensbråtlinjen]] ført østover fra Jomfrubråten. Holdeplassen ble stengt i 2015 i forbindelse med oppgradering av banen fra [[Ekebergparken]] (tidligere [[Sjømannsskolen]]) til [[Holtet (strøk)|Holtet]]. Dette skulle være en midlertidig stengning frem til våren 2016,
+
'''Jomfrubråten stasjon,''' holdeplass på [[Ekebergbanen]] etablert i 1917, da banen ble åpnet til [[Sæter (strøk)|Sæter]]. I 1931 ble [[Simensbråtlinjen]] ført østover fra Jomfrubråten. Holdeplassen hadde et av de karakteristiske leskurene i nasjonal nybarokk som Erik Glosimodt tegnet  for banen.
  
På grunn av oppgradering mellom Ekebergparken og Holtet ble Jomfrubråten holdeplass stengt i 2015 og fram til 16. april 2016. Dette skulle være en midlertidig stengning, men beboere i området fryktet en permanent nedleggelse og en aksjonskomite samlet 600 underskrifter for å beholde stoppestedet. Ved årsskiftet 2016/17 satte Ruter i gang arbeider med fjerning av holdeplassen og perrongene. Kraftige reaksjoner fra lokalmiljøet førte til at byrådet vedtok gjenåpning av holdeplassen, men grunnet høye kostnader i forbindelse med anleggelse av gangtunnel mellom perrongene, ble  
+
Holdeplassen ble stengt i 2015 i forbindelse med oppgradering av banen fra ''Ekebergparken stasjon'' (tidligere [[Sjømannsskolen]]) til [[Holtet stasjon|Holtet]]. Dette skulle være en midlertidig stengning frem til våren 2016, men beboere i området fryktet en permanent nedleggelse og en aksjonskomite samlet inn 600 underskrifter for å beholde holdeplassen. Ved årsskiftet 2016/17 satte [[Ruter as|Ruter]] imidlertid i gang arbeider med fjerning av holdeplassen og perrongene. Kraftige reaksjoner fra lokalmiljøet førte til at byrådet vedtok gjenåpning av holdeplassen, men grunnet høye kostnader i forbindelse med krav om anleggelse av en planfri overgang mellom perrongene, noe man ikke hadde hatt tidligere, ble kun perrongen på nedadgående spor gjenoppbygd. I 2019 ble så holdeplassen reetablert, men nå bare i retning sentrum. Reisende fra sentrum som skal hit, må nå ta trikken til [[Sportsplassen]] og gå tilbake derfra eller ta en ny trikk tilbake. Det gamle leskuret som Ruter hadde revet, ble gjenoppført som en kopi av det opprinnelige, tegnet av Erik Glosimodt.
 
+
[[Kategori:T-baner og forstadsbaner]]
I august 2018 meldte Sporveien at holdeplassen vil åpne i retning Oslo sentrum i november 2018, slik unngår man at reisende har behov for å krysse linjen. Gjenåpningen av holdeplassen fra sentrum er uavklart. Den gjenåpnede holdeplassen vil få ny perrong på 35 meter, med universell utforming. I tillegg ved et leskur i det tradisjonelle designet, tegnet av Erik Glosimodt, bli oppført
+
[[Kategori:Bydel Nordstrand]]
 +
[[Kategori:Holdeplasser]]

Nåværende revisjon fra 10. mai 2021 kl. 11:10

Jomfrubråten stasjon, holdeplass på Ekebergbanen etablert i 1917, da banen ble åpnet til Sæter. I 1931 ble Simensbråtlinjen ført østover fra Jomfrubråten. Holdeplassen hadde et av de karakteristiske leskurene i nasjonal nybarokk som Erik Glosimodt tegnet for banen.

Holdeplassen ble stengt i 2015 i forbindelse med oppgradering av banen fra Ekebergparken stasjon (tidligere Sjømannsskolen) til Holtet. Dette skulle være en midlertidig stengning frem til våren 2016, men beboere i området fryktet en permanent nedleggelse og en aksjonskomite samlet inn 600 underskrifter for å beholde holdeplassen. Ved årsskiftet 2016/17 satte Ruter imidlertid i gang arbeider med fjerning av holdeplassen og perrongene. Kraftige reaksjoner fra lokalmiljøet førte til at byrådet vedtok gjenåpning av holdeplassen, men grunnet høye kostnader i forbindelse med krav om anleggelse av en planfri overgang mellom perrongene, noe man ikke hadde hatt tidligere, ble kun perrongen på nedadgående spor gjenoppbygd. I 2019 ble så holdeplassen reetablert, men nå bare i retning sentrum. Reisende fra sentrum som skal hit, må nå ta trikken til Sportsplassen og gå tilbake derfra eller ta en ny trikk tilbake. Det gamle leskuret som Ruter hadde revet, ble gjenoppført som en kopi av det opprinnelige, tegnet av Erik Glosimodt.