Kategori

Forskjell mellom versjoner av «Skysstasjoner»

Linje 1: Linje 1:
'''Skysstasjoner''', i tidligere tiders samferdsel steder hvor man kunne få skyss, både til vanns og til lands. Langs landeveiene var skysstasjonene steder hvor man kunne få skiftet hest og vogn under lengre reiser. Skysstasjonene hadde ofte også muligheter for overnatting og bevertning. Hvor skysstasjonene skulle ligge, ble bestemt av amtmannen, likeledes opprettelse av dem og vedlikehold. Stasjonene fikk offentlig tilskudd til driften.
+
'''Skysstasjoner''', i tidligere tiders samferdsel steder, som oftest gårder, hvor man kunne få skyss, både til vanns og til lands. På skysstasjonene langs landeveiene kunne man få skiftet hest og vogn under lengre reiser. Skysstasjonene hadde ofte også muligheter for overnatting og bevertning. Hvor skysstasjonene skulle ligge, ble bestemt av amtmannen, likeledes opprettelse av dem og vedlikehold. Stasjonene fikk offentlig tilskudd til driften. Siste lov om skysstasjoner ble vedtatt i 1924, men etter hvert som behovet falt bort, ble reglene om skysstasjoner opphevet ved lov i 1951.
 +
 
 +
I Aker var det flere skysstasjoner, av disse er det nå bare Bånkall gård som er bevart.

Revisjonen fra 5. feb. 2020 kl. 12:25

Skysstasjoner, i tidligere tiders samferdsel steder, som oftest gårder, hvor man kunne få skyss, både til vanns og til lands. På skysstasjonene langs landeveiene kunne man få skiftet hest og vogn under lengre reiser. Skysstasjonene hadde ofte også muligheter for overnatting og bevertning. Hvor skysstasjonene skulle ligge, ble bestemt av amtmannen, likeledes opprettelse av dem og vedlikehold. Stasjonene fikk offentlig tilskudd til driften. Siste lov om skysstasjoner ble vedtatt i 1924, men etter hvert som behovet falt bort, ble reglene om skysstasjoner opphevet ved lov i 1951.

I Aker var det flere skysstasjoner, av disse er det nå bare Bånkall gård som er bevart.