Forskjell mellom versjoner av «Ljabruveien»

(Created page with "Ljan–Klemetsrud, bydel Nordstrand og Søndre Nordstrand, fra Mosseveien forbi Ljabru gård til Enebakkveien ved Klemetsrud. Navnet vedtatt 1929. Veien ble anlagt i 1850-åre...")
 
 
(9 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Ljan–Klemetsrud, bydel Nordstrand og Søndre Nordstrand, fra Mosseveien forbi Ljabru gård til Enebakkveien ved Klemetsrud. Navnet vedtatt 1929. Veien ble anlagt i 1850-årene, og het Ljabrochausséen frem til navneendringen. 1929–41 var Ljabruveien også navn på den nåværende [[Mosseveien]] fra Gamlebyen til Ljabruveien. – 21.  Nyrenessansebygning oppført i 1890-årene med stor glassveranda. – 39.  [[Ljan stasjon]]. – 53.  Gammel trebygning fra 1878, har vært skysstasjon og senere møtelokaler, severingssted og privatbolig. – 87.  Murvilla i Rhinlandstil oppført 1882. – 90. [[Ljabru]] gård.
+
'''Ljabruveien''', [[Ljan (strøk)|Ljan]]–[[Klemetsrud (strøk)|Klemetsrud]], [[Nordstrand (bydel)|bydel Nordstrand]] og [[Søndre Nordstrand (bydel)|Søndre Nordstrand]], fra [[Mosseveien]] forbi [[Ljabru gård]] til [[Enebakkveien]] ved [[Klemetsrud (strøk)|Klemetsrud]]. Navn etter Ljabru gård vedtatt 1929. Veien ble anlagt i 1848–50 og het ''Ljabrochausséen'' frem til navneendringen.  Veien ble anlagt for å avlaste den kuperte [[Den fredrikshaldske kongevei]] over [[Ekeberg (strøk)|Ekeberg]]. Den var den første makadamiserte vei i Norge, en veibyggingsteknikk utviklet av den skotske veiingeniøren John Loudon McAdam (1756–1836) rundt 1820. Teknikken innebærer en lagvis oppbygging av veidekket med grovere stein nederst og finere lag oppover og med den fine veigrusen øverst. 1929–41 var Ljabruveien også navn på den nåværende [[Mosseveien]] fra [[Gamlebyen (strøk)|Gamlebyen]] til Ljabruveien. Der veien går under [[Østfoldbanen]] litt nord for [[Ljan stasjon]] og hvor veien [[Vestlia]] tar av, står et av [[Selskabet for Oslo Byes Vel|Oslo Byes Vels]] [[blå skilt]] til minne om Ljabrochausséen.
  
== Referanser i denne artikkelen ==
+
Fra Ljabruveien til [[Mosseveien]] ved [[Katten]] går [[Siksakveien]]. Fra Ljabruveien nordover langs [[Østfoldbanen]] går blindveien [[Langs linjen]].
  
[[Ljabru]], [[Ljabru dppage2]], [[Ljan stasjon]], [[Mosseveien]]
+
''Bygninger m.m.:''
 +
 
 +
'''21.''' Nyrenessansebygning oppført i 1890-årene med stor glassveranda.
 +
 
 +
'''39.''' [[Ljan stasjon]].
 +
 
 +
'''53.''' [[Ljanshøiden]]. Her lå tidligere ''Ljans Skydsstation.'' 
 +
 
 +
'''87.''' Murvilla i «Rhinlandstil» oppført 1882.
 +
 
 +
90. [[Ljabru gård]].
 +
 
 +
[[Kategori:Gater]]
 +
[[Kategori:Bydel Nordstrand]]
 +
[[Kategori:Bydel Søndre Nordstrand]]
 +
[[Kategori:Blå skilt]]

Nåværende revisjon fra 2. apr. 2021 kl. 12:18

Ljabruveien, LjanKlemetsrud, bydel Nordstrand og Søndre Nordstrand, fra Mosseveien forbi Ljabru gård til Enebakkveien ved Klemetsrud. Navn etter Ljabru gård vedtatt 1929. Veien ble anlagt i 1848–50 og het Ljabrochausséen frem til navneendringen. Veien ble anlagt for å avlaste den kuperte Den fredrikshaldske kongevei over Ekeberg. Den var den første makadamiserte vei i Norge, en veibyggingsteknikk utviklet av den skotske veiingeniøren John Loudon McAdam (1756–1836) rundt 1820. Teknikken innebærer en lagvis oppbygging av veidekket med grovere stein nederst og finere lag oppover og med den fine veigrusen øverst. 1929–41 var Ljabruveien også navn på den nåværende Mosseveien fra Gamlebyen til Ljabruveien. Der veien går under Østfoldbanen litt nord for Ljan stasjon og hvor veien Vestlia tar av, står et av Oslo Byes Vels blå skilt til minne om Ljabrochausséen.

Fra Ljabruveien til Mosseveien ved Katten går Siksakveien. Fra Ljabruveien nordover langs Østfoldbanen går blindveien Langs linjen.

Bygninger m.m.:

21. Nyrenessansebygning oppført i 1890-årene med stor glassveranda.

39. Ljan stasjon.

53. Ljanshøiden. Her lå tidligere Ljans Skydsstation.

87. Murvilla i «Rhinlandstil» oppført 1882.

90. Ljabru gård.