Ljabruveien

Ljabruveien, LjanKlemetsrud, bydel Nordstrand og Søndre Nordstrand, fra Mosseveien forbi Ljabru gård til Enebakkveien ved Klemetsrud. Navnet vedtatt 1929. Veien ble anlagt i 1848–50, og het Ljabrochausséen frem til navneendringen. Veien ble anlagt for å avlaste den kuperte Frederikhaldske kongevei over Ekeberg. Den var den første makadamiserte vei i Norge, en veibyggingsteknikk utviklet av den skotske veiingeniøren John Loudon McAdam (1756–1836) rundt 1820. Teknikken innebærer en lagvis oppbygging av veidekket med grovere stein nederst og finere lag oppover og med den fine veigrusen øverst. 1929–41 var Ljabruveien også navn på den nåværende Mosseveien fra Gamlebyen til Ljabruveien. Der veien går under Østfoldbanen litt nord for Ljan stasjon og hvor veien Vestlia tar av, står et av Oslo Byes Vels blå skilt til minne om Ljabrochausséen.

Bygninger m.m.:

21. Nyrenessansebygning oppført i 1890-årene med stor glassveranda.

39. Ljan stasjon.

53. Trebygning fra 1878, opprinnelig oppført på eiendommen Ljanshøiden som offentlig skysstasjon, Ljans Skydsstation. På denne tiden ble Smaalensbanen (Østfoldbanen) bygd, og tanken var å knytte landeveistrafikken sammen med jernbanen ved Ljan stasjon. Da dobbeltsporet ble anlagt i 1917, ble skyssstasjonshuset flyttet 56 m nordeover ved hjeltp av taljer og donkraft. De som drev skysstasjonen fikk offentlig støtte for å holde hester og frakte de reisende. På skysstasjonen var det restaurant og møtelokale med underholdning og ølservering, noe som ofte førte til fyll og slåsskamper, slik at politiet måtte tilkalles. Dette ønsket Ljans Vel å få en slutt på, og rundt 1907 ble ølsalget stanset. Skysstasjonen ble nedlagt i 1924, og huset har deretter vært brukt som privatbolig. Det er markert med et av Oslo Byes Vels blå skilt.

87. Murvilla i Rhinlandstil oppført 1882.

90. Ljabru gård.

Referanser i denne artikkelen

Ljabru, Ljabru dppage2, Ljan stasjon, Mosseveien