Forskjell mellom versjoner av «Kværner (strøk)»

Denne artikkelen omtaler et sted

Åpne i Oslo bykart
Linje 1: Linje 1:
'''Kværner''', industri- og boligstrøk sør for [[Vålerenga (strøk)|Vålerenga]], bydel [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]]; navn etter industristed og tidligere [[Kværner (gård)|gårdsanlegg]] i [[Lodalen]]. Området er kjent fra Sverres saga som trakten hvor birkebeinerne kjempet mot bondehæren i 1200. Etter at [[Kværner Brug]] ble startet 1853, vokste det frem en forstad; egen skole fra 1869. Forstaden ble innlemmet i byen 1878. I Kværnerskogen på åsen mellom [[Svartdalen]] og [[Ryenberget]] kom det boligutbygging fra begynnelsen av 1900-tallet. Kværner egnehjembebyggelse ([[Arctanderbyen|Arctander-byen]]) ble reist ved [[Svingen (eiendom)|Svingen]] i Ekebergbakken som den første hagebyen 1910–11, utformet av arkitektene Arne Eide og Christian Morgenstierne. Langs [[Valhallveien]] og ved [[Simensbrekka]] boliger oppført i tre 1914, planlagt som midlertidig bebyggelse. Samme år ble [[Kværnerkolonien]] oppført som toetasjes arbeiderboliger (ark. Harald Hals) i skråningen på sørsiden av [[Svartdalen]], ovenfor den lille Kværnerparken, som var anlagt av [[Oslo Byes Vel]]. Enkelte mindre leiegårder ble oppført i 1930-årene, et mindre forretningssenter med bl.a. samvirkelag ved krysset [[Konows gate]]/[[Valhallveien|Valhallveien.]]  Området som nå bygges ut av [[OBOS]] til et moderne boligområde, Kværnerbyen, var tidligere preget av jernbanespor, Kværner Brugs store fabrikkhaller og [[Jøtul|Jøtuls]] fabrikkanlegg oppe ved [[Enebakkveien]].  
+
'''Kværner''', industri- og boligstrøk sør for [[Vålerenga (strøk)|Vålerenga]], bydel [[Gamle Oslo (bydel)|Gamle Oslo]]; navn etter industristed og tidligere [[Kværner (gård)|gårdsanlegg]] i [[Lodalen]]. Området er kjent fra Sverres saga som trakten hvor birkebeinerne kjempet mot bondehæren i 1200. Etter at [[Kværner Brug]] ble startet 1853, vokste det frem en forstad; egen skole fra 1869. Forstaden ble innlemmet i byen 1878. I Kværnerskogen på åsen mellom [[Svartdalen]] og [[Ryenberget]] kom det boligutbygging fra begynnelsen av 1900-tallet. Kværner egnehjembebyggelse ([[Arctanderbyen|Arctander-byen]]) ble reist ved [[Svingen (eiendom)|Svingen]] i Ekebergbakken som den første hagebyen 1910–11, utformet av arkitektene Arne Eide og Christian Morgenstierne. Langs [[Valhallveien]] og ved [[Simensbrekka]] boliger oppført i tre 1914, planlagt som midlertidig bebyggelse. Samme år ble [[Kværnerkolonien]] oppført som toetasjes arbeiderboliger (ark. Harald Hals) i skråningen på sørsiden av [[Svartdalen]], ovenfor den lille Kværnerparken, som var anlagt av [[Oslo Byes Vel]]. Enkelte mindre leiegårder ble oppført i 1930-årene, et mindre forretningssenter med bl.a. samvirkelag ved krysset [[Konows gate]]/[[Valhallveien|Valhallveien.]]  Området som nå bygges ut av [[OBOS]] til et moderne boligområde, Kværnerbyen, var tidligere preget av jernbanespor, Kværner Brugs store fabrikkhaller og [[Jøtul|Jøtuls]] fabrikkanlegg oppe ved [[Enebakkveien]].   
 
 
'''''Kværnerbyen'',''' boligområde under utvikling ved Lodalen Utvikling DA/[[OBOS]] på det tidligere industriområdet øst for den bevarte Kværnerhallen, mellom Lodalsbroene og Konows gate/[[Enebakkveien]]. I alt er det planlagt ca. 1800 leiligheter fordelt på ca 40 blokker. Våren 2010 var de tre borettslagene Turbinen 1 og 2 og Møllehjulet med henholdsvis 74, 87 og 177 leiligheter, ferdigstilt. De består av 8 blokker lagt i vinkel rundt to indre gårdsrom med adresser til [[Turbinveien]]. Innflyttingen startet 2007.
 
 
 
Endringen av området begynte etter at virksomheten ved [[Kværner Brug]] var nedlagt 1999. Reguleringsplan ble utarbeidet av Arcasa Arkitekter AS, vedtatt av bystyret i desember 2005, og rivearbeidet startet i januar året etter. Det var først og fremst de gamle produksjonshallene som ble revet, mens bl.a. de to administrasjonsbygningene, et bolig/velferdshus og hallen som vender ut mot E 6, Kværnerhallen, ble bevart. Etter at Turbinen og Møllehjulet var ferdige, saktnet fremdriften av prosjektet grunnet forholdene i finans- og boligmarkedet. Det som gjenstår av prosjektet, er to liknende kvartalskomplekser som de to første, like sør for disse, samt høyere bebyggelse i terrassert og skrått terreng på sørsiden og nordsiden av området. Sentralt plassert ligger friområdet [[Lodalsparken]] med vannspeil formet som et elveløp og en liten dam, kalt Kværnerdammen, den østligste delen brukes som skøytebane om vinteren. Det er gang- og sykkelvei gjennom området. Kværnerbyen har dagligvarebutikk i det gamle administrasjonsbygget, to barnehager og bussforbindelse til sentrum.
 
  
 
== Referanser i denne artikkelen ==
 
== Referanser i denne artikkelen ==

Revisjonen fra 5. mai 2018 kl. 18:26

Kværner, industri- og boligstrøk sør for Vålerenga, bydel Gamle Oslo; navn etter industristed og tidligere gårdsanlegg i Lodalen. Området er kjent fra Sverres saga som trakten hvor birkebeinerne kjempet mot bondehæren i 1200. Etter at Kværner Brug ble startet 1853, vokste det frem en forstad; egen skole fra 1869. Forstaden ble innlemmet i byen 1878. I Kværnerskogen på åsen mellom Svartdalen og Ryenberget kom det boligutbygging fra begynnelsen av 1900-tallet. Kværner egnehjembebyggelse (Arctander-byen) ble reist ved Svingen i Ekebergbakken som den første hagebyen 1910–11, utformet av arkitektene Arne Eide og Christian Morgenstierne. Langs Valhallveien og ved Simensbrekka boliger oppført i tre 1914, planlagt som midlertidig bebyggelse. Samme år ble Kværnerkolonien oppført som toetasjes arbeiderboliger (ark. Harald Hals) i skråningen på sørsiden av Svartdalen, ovenfor den lille Kværnerparken, som var anlagt av Oslo Byes Vel. Enkelte mindre leiegårder ble oppført i 1930-årene, et mindre forretningssenter med bl.a. samvirkelag ved krysset Konows gate/Valhallveien. Området som nå bygges ut av OBOS til et moderne boligområde, Kværnerbyen, var tidligere preget av jernbanespor, Kværner Brugs store fabrikkhaller og Jøtuls fabrikkanlegg oppe ved Enebakkveien.

Referanser i denne artikkelen

Kværner Brug, Kværnerkolonien

Referanser til denne artikkelen

Eirik Raudes vei, Kværnerkolonien, Smeltedigelen, Turbinveien