Forskjell mellom versjoner av «Ring 3»

(Created page with "Rv. 150, fra Ulvenkrysset til grensen mot Bærum. Fra Ulvenkrysset og sørover er veien en del av E 6. Delene har følgende navn, regnet østfra: Hjalmar Brantings vei, Dag...")
 
Linje 1: Linje 1:
Rv. 150, fra Ulvenkrysset til grensen mot Bærum. Fra Ulvenkrysset og sørover er veien en del av E 6. Delene har følgende navn, regnet østfra: Hjalmar Brantings vei, Dag Hammarskjölds vei, Storoveien, Rolf Wickstrøms vei, Kaj Munks vei, Torgny Segerstedts vei, Viggo Hansteens vei, Ullernchausséen og Granfosstunnelen. Se også [[Store Ringvei]].
+
'''Ring 3,'''  riksvei med nummer rv. 150 (fra Ulvenkrysset), kalles også [[Store Ringvei]], Oslos sentrale ringveissystem, knytter sammen [[E 6]] sørfra ved Ryen med E 6 nordfra og [[E 18]] mot Drammen ved Lysaker.  
  
== Referanser i denne artikkelen ==
+
Veien ble etablert ved generalplanen for Oslo–Aker–Bærum i 1934. Veien ble stukket ut 1945. Veien fra [[Ryen (strøk)|Ryen]] til Ulvenkrysset er del av E 6, fra [[Ulven (strøk)|Ulven]] til Bærums grense heter den rv. 150. Den begynner på Ryen, fortsetter over [[Bryn (strøk)|Bryn]], [[Økern (strøk)|Økern]], [[Sinsen (strøk)|Sinsen]], [[Storo (strøk)|Storo]], [[Tåsen (strøk)|Tåsen]], [[Ullevål (strøk)|Ullevål]], [[Smestad (strøk)|Smestad]] og [[Ullern (strøk)|Ullern]] før den gjennom [[Granfosstunnelen]] knyttes til E 18 ved Fornebukrysset. Veien har følgende navn regnet østfra: [[Adolf Hedins vei]] ([[Manglerud (strøk)|Manglerud]]–[[Strømsveien]]), [[Hjalmar Brantings vei]] ([[Teisen (strøk)|Teisen]]–Økern), [[Dag Hammarskjölds vei]] (Økern–Sinsen), [[Storoveien]] (Sinsen–Storo), [[Rolf Wickstrøms vei]] (Storo–[[Nydalsbroen|Nydalsbrua]]), [[Kaj Munks vei]] (Nydalsbrua–[[Ullevaal Stadion|Ullevål stadion]]), [[Torgny Segerstedts vei]] (Ullevål stadion–[[Slemdalsveien]]), [[Viggo Hansteens vei]] (Slemdalsveien–Smestad), og [[Ullernchausséen]] fra Smestad til [[Lilleaker (strøk)|Lilleaker]].
  
[[Store Ringvei]]
+
Veien fungerer som fordelingsåre med kryss med de viktigste radialveier i byen. Veien har vært under sterk utbygging, og det er bl.a. bygd tunneler ved Ullern (1992), Smestad (1983), [[Tåsentunnelen|Tåsen]] (1999),  [[Lørentunnelen|Løren]] (2013) og Bryn (1969), samt en rekke utbygginger av veikryss i flere plan.
 +
 
 +
[[Kategori:Gater]]
 +
[[Kategori:Bydel Østensjø]]
 +
[[Kategori:Bydel Gamle Oslo]]
 +
[[Kategori:Bydel Grünerløkka]]
 +
[[Kategori:Bydel Sagene]]
 +
[[Kategori:Bydel Nordre Aker]]
 +
[[Kategori:Bydel Vestre Aker]]
 +
[[Kategori:Bydel Ullern]]

Revisjonen fra 16. apr. 2018 kl. 13:43

Ring 3, riksvei med nummer rv. 150 (fra Ulvenkrysset), kalles også Store Ringvei, Oslos sentrale ringveissystem, knytter sammen E 6 sørfra ved Ryen med E 6 nordfra og E 18 mot Drammen ved Lysaker.

Veien ble etablert ved generalplanen for Oslo–Aker–Bærum i 1934. Veien ble stukket ut 1945. Veien fra Ryen til Ulvenkrysset er del av E 6, fra Ulven til Bærums grense heter den rv. 150. Den begynner på Ryen, fortsetter over Bryn, Økern, Sinsen, Storo, Tåsen, Ullevål, Smestad og Ullern før den gjennom Granfosstunnelen knyttes til E 18 ved Fornebukrysset. Veien har følgende navn regnet østfra: Adolf Hedins vei (ManglerudStrømsveien), Hjalmar Brantings vei (Teisen–Økern), Dag Hammarskjölds vei (Økern–Sinsen), Storoveien (Sinsen–Storo), Rolf Wickstrøms vei (Storo–Nydalsbrua), Kaj Munks vei (Nydalsbrua–Ullevål stadion), Torgny Segerstedts vei (Ullevål stadion–Slemdalsveien), Viggo Hansteens vei (Slemdalsveien–Smestad), og Ullernchausséen fra Smestad til Lilleaker.

Veien fungerer som fordelingsåre med kryss med de viktigste radialveier i byen. Veien har vært under sterk utbygging, og det er bl.a. bygd tunneler ved Ullern (1992), Smestad (1983), Tåsen (1999), Løren (2013) og Bryn (1969), samt en rekke utbygginger av veikryss i flere plan.