Forskjell mellom versjoner av «Ring 3»

 
(7 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Ring 3 Nydalen.jpg|miniatyr|560x560pk|Ring 3 fotografert i Nydalen med blokkene i Betzy Kjelsbergs vei i bakgrunnen. Foto: Astrid Des Rosiers/Oslo Byleksikon]]
+
[[Fil:Ring 3 Nydalen.jpg|miniatyr|560x560pk|Ring 3 på Nydalsbroen over Akerselva. I bakgrunnen blokkene i Betzy Kjelsbergs vei. Foto: Astrid Des Rosiers/Oslo Byleksikon]]
'''Ring 3,''' også kalt [[Store Ringvei]], Oslos ytre ringvei, ble stukket ut i 1945 og er siden mye utbygd. Den går fra [[Ryen (strøk)|Ryen]], fortsetter gjennom [[Bryn (strøk)|Bryn]], [[Økern (strøk)|Økern]], [[Sinsen (strøk)|Sinsen]], [[Storo (strøk)|Storo]], [[Tåsen (strøk)|Tåsen]], [[Ullevål (strøk)|Ullevål]], [[Smestad (strøk)|Smestad]] og [[Ullern (strøk)|Ullern]], før den gjennom [[Granfosstunnelen]] knyttes til [[E 18]] ved Fornebukrysset. Fra [[Ryen (strøk)|Ryen]] til Ulvenkrysset er den en del av [[E 6]], fra [[Ulven (strøk)|Ulven]] til Bærums grense heter den rv. 150.   
+
'''Ring 3,''' også kalt Store Ringvei, er Oslos ytre ringvei. Den ble stukket ut i 1945 og er siden mye utbygd. Ring 3 går fra [[Ryen (strøk)|Ryen]], fortsetter gjennom [[Bryn (strøk)|Bryn]], [[Økern (strøk)|Økern]], [[Sinsen (strøk)|Sinsen]], [[Storo (strøk)|Storo]], [[Tåsen (strøk)|Tåsen]], [[Ullevål (strøk)|Ullevål]], [[Smestad (strøk)|Smestad]] og [[Ullern (strøk)|Ullern]], før den gjennom [[Granfosstunnelen]] knyttes til [[E 18]] ved Fornebukrysset. Fra [[Ryen (strøk)|Ryen]] til Ulvenkrysset er den en del av [[E 6]], fra [[Ulven (strøk)|Ulven]] til Bærums grense er den rv. 150.   
  
Ring 3 er byens viktiste fordelingsåre for biltrafikken og har kryss med de viktigste radialveiene ut fra indre by. [[Sinsenkrysset]], som forbinder Ring 3 med rv. 4, er Norges mest trafikkerte veikryss med om lag 100 000 kjøretøyer hver dag.   
+
Ring 3 er byens viktigste fordelingsåre for biltrafikk og har kryss med de større radialveiene som går ut av indre by. [[Sinsenkrysset]], som er kryss med rv. 4 ([[Trondheimsveien]]), er Norges mest trafikkerte veikryss med om lag 100 000 kjøretøyer hver dag.   
  
Ring 3 har følgende navn: [[Adolf Hedins vei]] ([[Manglerud (strøk)|Manglerud]]–[[Strømsveien]]), [[Hjalmar Brantings vei]] ([[Teisen (strøk)|Teisen]]–Økern), [[Dag Hammarskjölds vei]] (Økern–Sinsen), [[Storoveien]] (Sinsen–Storo), [[Rolf Wickstrøms vei]] (Storo–[[Nydalsbroen|Nydalsbrua]]), [[Kaj Munks vei]] ([[Nydalsbroen]]–[[Ullevaal Stadion|Ullevål stadion]]), [[Torgny Segerstedts vei]] ([[Ullevaal Stadion]]–[[Slemdalsveien]]), [[Viggo Hansteens vei]] (Slemdalsveien–Smestad), og [[Ullernchausséen]] fra Smestad til [[Lilleaker (strøk)|Lilleaker]].   
+
Ring 3 har følgende navn: [[Adolf Hedins vei]] ([[Manglerud (strøk)|Manglerud]]–[[Strømsveien]]), [[Hjalmar Brantings vei]] ([[Teisen (strøk)|Teisen]]–Økern), [[Dag Hammarskjölds vei]] (Økern–Sinsen), [[Storoveien]] (Sinsen–Storo), [[Rolf Wickstrøms vei]] (Storo–Nydalsbroen), [[Kaj Munks vei]] (Nydalsbroen–[[Ullevaal Stadion|Ullevål stadion]]), [[Torgny Segerstedts vei]] ([[Ullevaal Stadion]]–[[Slemdalsveien]]), [[Viggo Hansteens vei]] (Slemdalsveien–Smestad), og [[Ullernchausséen]] fra Smestad til [[Lilleaker (strøk)|Lilleaker]].   
  
 
Innenfor Ring 3 finnes [[Ring 2]] (også kalt Kirkeveiringen) og [[Ring 1]] (tidligere kalt Ibsenringen).  
 
Innenfor Ring 3 finnes [[Ring 2]] (også kalt Kirkeveiringen) og [[Ring 1]] (tidligere kalt Ibsenringen).  
  
 
==== Historikk ====
 
==== Historikk ====
Ring 3 ble planlagt i 1934 gjennom generalplanen for Oslo–Aker–Bærum. Traseen ble stukket ut i 1945. Den har siden vært gjenstand for sterk utbygging. Alle kryss var opprinnelig i ett plan, men de fleste er siden utbygd med tunneler, blant annet ved Bryn (1969), Smestad (1983), Ullern (1992), Storo (1994), [[Tåsentunnelen|Tåsen]] (1999) og [[Lørentunnelen|Løren]] (2013). Flere er bygd med midler fra [[Oslopakkene]]. Den nåværende Nydalsbroen over [[Akerselva|Akerselvas]] dalføre er fra 1986. Granfosstunnelen åpnet i 1992.
+
Ring 3 ble planlagt i 1934 gjennom generalplanen for Oslo–Aker–Bærum. Traseen ble stukket ut i 1945. Den har siden vært gjenstand for sterk utbygging. Alle kryss var opprinnelig i ett plan, men de fleste er siden utbygd med tunneler, blant annet ved Bryn (1969), Smestad (1983), Ullern (1992), Storo (1994), [[Tåsentunnelen|Tåsen]] (1999) og [[Lørentunnelen|Løren]] (2013). Flere er bygd med midler fra [[Oslopakkene]]. Den nåværende [[Nydalsbroen]] over [[Akerselva|Akerselvas]] dalføre er fra 1986. Granfosstunnelen åpnet i 1992.
 
[[Kategori:Gater]]
 
[[Kategori:Gater]]
 
[[Kategori:Bydel Østensjø]]
 
[[Kategori:Bydel Østensjø]]

Nåværende revisjon fra 7. sep. 2021 kl. 09:15

Ring 3 på Nydalsbroen over Akerselva. I bakgrunnen blokkene i Betzy Kjelsbergs vei. Foto: Astrid Des Rosiers/Oslo Byleksikon

Ring 3, også kalt Store Ringvei, er Oslos ytre ringvei. Den ble stukket ut i 1945 og er siden mye utbygd. Ring 3 går fra Ryen, fortsetter gjennom Bryn, Økern, Sinsen, Storo, Tåsen, Ullevål, Smestad og Ullern, før den gjennom Granfosstunnelen knyttes til E 18 ved Fornebukrysset. Fra Ryen til Ulvenkrysset er den en del av E 6, fra Ulven til Bærums grense er den rv. 150.

Ring 3 er byens viktigste fordelingsåre for biltrafikk og har kryss med de større radialveiene som går ut av indre by. Sinsenkrysset, som er kryss med rv. 4 (Trondheimsveien), er Norges mest trafikkerte veikryss med om lag 100 000 kjøretøyer hver dag.

Ring 3 har følgende navn: Adolf Hedins vei (ManglerudStrømsveien), Hjalmar Brantings vei (Teisen–Økern), Dag Hammarskjölds vei (Økern–Sinsen), Storoveien (Sinsen–Storo), Rolf Wickstrøms vei (Storo–Nydalsbroen), Kaj Munks vei (Nydalsbroen–Ullevål stadion), Torgny Segerstedts vei (Ullevaal StadionSlemdalsveien), Viggo Hansteens vei (Slemdalsveien–Smestad), og Ullernchausséen fra Smestad til Lilleaker.

Innenfor Ring 3 finnes Ring 2 (også kalt Kirkeveiringen) og Ring 1 (tidligere kalt Ibsenringen).

Historikk

Ring 3 ble planlagt i 1934 gjennom generalplanen for Oslo–Aker–Bærum. Traseen ble stukket ut i 1945. Den har siden vært gjenstand for sterk utbygging. Alle kryss var opprinnelig i ett plan, men de fleste er siden utbygd med tunneler, blant annet ved Bryn (1969), Smestad (1983), Ullern (1992), Storo (1994), Tåsen (1999) og Løren (2013). Flere er bygd med midler fra Oslopakkene. Den nåværende Nydalsbroen over Akerselvas dalføre er fra 1986. Granfosstunnelen åpnet i 1992.