Forskjell mellom versjoner av «Havna»
(5 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | [[Kategori: | + | [[Kategori:Bygeografi]] |
+ | [[Kategori:Sjøfart]] | ||
+ | Oslo havn har røtter tilbake til havneanleggene på østsiden av Bjørvika og middelalderbyen Oslo. Etter bybrannen i august 1624 og etableringen av den nye byen Christiania, dannet etableringen av to brygger utgangspunktet for byens nye havn. | ||
+ | |||
+ | I 2004 ble Oslo havnevesen omdannet til kommunalt foretak under navnet Oslo Havn KF, og havnen er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. Siden 2004 er havnen inndelt i de to landdistriktene Byhavna og Sydhavna. Byhavna strekker seg innenfor en tenkt rett linje mellom Hjortnes/ Filipstad i vest til søndre Grønlia/Myggbukta i øst, mens Sydhavna er fellesbetegnelsen på de sammenhengende havneanleggene som strekker seg østover fra Grønlia til Ormsundkaia. | ||
+ | |||
+ | I snitt anløper mellom 50 og 70 fartøyer havnen i uken, totalt i underkant av 3000 skip i 2018. Mesteparten av den tunge havnetrafikken er lagt til Sydhavna, mens det fortsatt er noe havnevirksomhet i Byhavna, blant annet trafikk med utenlandsferger og cruiseskip, foruten lokalpassasjertrafikk. | ||
+ | |||
+ | ''I listen under ligger det en oversikt over brygger og havneanlegg.'' |
Nåværende revisjon fra 27. sep. 2021 kl. 12:31
Oslo havn har røtter tilbake til havneanleggene på østsiden av Bjørvika og middelalderbyen Oslo. Etter bybrannen i august 1624 og etableringen av den nye byen Christiania, dannet etableringen av to brygger utgangspunktet for byens nye havn.
I 2004 ble Oslo havnevesen omdannet til kommunalt foretak under navnet Oslo Havn KF, og havnen er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. Siden 2004 er havnen inndelt i de to landdistriktene Byhavna og Sydhavna. Byhavna strekker seg innenfor en tenkt rett linje mellom Hjortnes/ Filipstad i vest til søndre Grønlia/Myggbukta i øst, mens Sydhavna er fellesbetegnelsen på de sammenhengende havneanleggene som strekker seg østover fra Grønlia til Ormsundkaia.
I snitt anløper mellom 50 og 70 fartøyer havnen i uken, totalt i underkant av 3000 skip i 2018. Mesteparten av den tunge havnetrafikken er lagt til Sydhavna, mens det fortsatt er noe havnevirksomhet i Byhavna, blant annet trafikk med utenlandsferger og cruiseskip, foruten lokalpassasjertrafikk.
I listen under ligger det en oversikt over brygger og havneanlegg.
Sider i kategorien «Havna»
Under vises 59 av totalt 59 sider som befinner seg i denne kategorien.